Wednesday, October 11, 2006

Julklappar i glitter


Snart, snart är tröjan i Elsebeth Lavold Silky Tweed klar. Jag har bara fem centimeter kvar på bålen. Jag tror att det har gått ungefär sju härvor, men jag skall väga in tröjan när den är färdig. Det bidde inte 3/4 ärmar, då jag insåg att jag var tvungen att uppfinna minskningarna själv. Dessutom är det oklart om garnet skulle ha räckt. Men mönstret är superbra. Garnet jättemjukt, men med rustik ull känsla ända till man känt på det.
Här till höger kommer nästa måste. En bolero i Löwegarnet Napoli i stickor nummer nio. Jag har tänkt svänga ihop den som en julklapp. Gruvar mig litet för den virkade kanten då jag inte är särskilt framstående i virkning och mönstret är litet luddigt skrivit. Fördelen med mönstret är att storleken är vingspannet dvs från ärmkant till ärmkant. Vi människor är ju som sagt ungefär lika långa som längden mellan fingertopparna. Alltså behöver jag inte fråga efter mottagarens storlek och därmed avslöja mina planer. Julklappsöverraskning. Skall köpa en liten brosch att förgylla den med.
Sedan kanske den blir Lorna´s laces. Eller svampen?

1 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Oj, vad mycket spännande du har på gång! Jag tror att icarus skulle bli kanonfin i ditt garn, det skira skira mot det mer rustika i kilten.
Du är riktigt inspirerande!

1:32 AM  

Post a Comment

<< Home