Sunday, September 16, 2007

Vildäpple

Titta här.
Jag har slagit på stort och köpt bohuskitet Vildäpplet.
Garnet är mjukt och vidunderligt vackert. Fotot gör det överhuvudtaget inte rättvisa.
Jag har ytterligare investerat i addi rundstickor bara för detta.
Men jag har ett litet problem.
Hur trogen originalet måste man vara tycker ni?
Jag har själv litet svårt för mudden längst ned på bohuströjorna. De liksom kniper åt där man är som bredast.
Jag hade tänkt att följa mönstret, men helt sonika strunta i mudden utan göra en viktkant istället.
Eller är det att förstöra originalet?

5 Comments:

Blogger Vifslan said...

Det är fullt tillåtet att måla utanför tycker jag. Se det som att du gör din egen tolkning av mönstret. Det är ju ändå en konst vi utövar - konsthantverk med hur mycket plats som helst för att ta ut svängarna. Titta bara på Dances with Wools version av Enid. (Eller min slakt av Hargreaves-koftan, även om den verkligen inte tål att nämnas i samma sammanhang som Dances with Wool, men du hajar.) Det är du som ska ha på dig tröjan och trivas i den! = )

11:33 PM  
Anonymous Anonymous said...

Kära Henrietta! Jag är glad att ryktet om din *** är våldsamt överdrivet. Vi kan själva se att ett äpple om dagen håller doktorn och ***** borta.
Innan du börjar sticka, begrunda följande:
1. Vem ska använda tröjan?
2. Vem kommer inte använda tröjan om den sitter åt på fel ställen?
3. Vem följer mönster till punkt och pricka?
Högaktningsfullt,
Liisa

12:43 AM  
Blogger Marika said...

Instämmer med föregående talare.

Dessutom: Om man bara följer allt, helt slaviskt, sker ingen utveckling.

1:03 AM  
Anonymous Anonymous said...

öhhh... vilken härlig påse - stor antar jag ;) - med härligt garn, hua... och vilket mönster det där verkar vara... det nästan känns mjuk och härligt när man ser på bilden ;)
Hm... jag anser att du FÅR byta mudd mot vikt kant, basta... sticka inte en så härlig tröja för att sedan inte gilla den... så det så...
Må så gott... värmländskan... kramis och nu väntar vi på själva tröjans upplägg... :p

1:55 AM  
Blogger Unknown said...

Traditioner lever bäst vidare om de anpassas efter rådande omständigheter. Om man bara gjorde saker på samma sätt hela tiden, skulle man sluta föra vidare mönster och annat i takt med att de slutade vara praktiska, och traditioner skulle dö ut. Och man måste ju få sätta sin egen prägel på de saker man lägger ner så mycket tid på att tillverka, annars kunde man ju lika gärna köpa färdigt... :).

7:43 AM  

Post a Comment

<< Home