Tuesday, December 11, 2007

Josef

"Det är en underbar teckning, eller hur?" Hon talade med den slags dämpade viskning som man automatiskt använder på platser för bön eller meditation. "Jag har aldrig sett den förut."
Han vände sig mot henne. Han var svartmuskig, äldre än han först gett intryck av. Han verkade häpen över att oväntat ha blivit tilltalad av en främling. "inte jag heller"sa han.
"Det är förfärlig när man betänker att jag bott i London de senaste arton åren. Det får mig att undra vad jag mer gått miste om."
"Josef", sa han.
"Förlåt?"
Han använde museikartan till att peka på kartongen. "Ni går miste om Josef. Men honom kommer ni alltid att få sakna. Har ni inte märkt det? Är det inte alltid Madonnan och Barnet?"
Deborah kastade en blick på konstverket. "Jag har faktiskt aldrig tänkt på det."
"Eller jungfrun och Barnet. Eller modern och Barnet. Eller De tre vise männen med en ko och en åsna och en eller två änglar. Men Josef ser man nästan aldrig. Har ni aldrigt undrat varför?"
"Kanske... ja, han var inte den riktigt fadern, eller hur?"
Mannens ögon slöts. "Herregud"svarade han.

Saknaden efter Josef av Elizabeth George

Josef

Josef stod i kroken da historiens stjerner brant
og fölte at hans närvar ikke var så relevant
Men han var tolerant som kun en tömmermann kan bli
forbilledlig eksempel för et sinn i harmoni

For tömmermannan va´kke sjalusi no godt poeng
Han tenkte snekre barnestol og kanskje ei lite seng
Han trakk på dine skuldre, strök Marias lange hår
i dette storsinn starta vi å telle våre år

Josef, å Josef du stod det og så...
Ungen var fin, men hvem ligna han på?
Stjernerne skinte, og Josef var i tvil
Men elska Maria sitt hem´lige smil

Han tenkte på en gang da de gikk på natteflörtetur
De kyssa og de klimte der i skyggen av en mur
Det kakla i en höne og det brekte i ei geit
Maria, tenkte Josef, er det vakreste jeg veit

Maria hvisket "Josef, det er noe jeg har å si
Og når jeg nå får sagt det, kanskje er vår tid förbi..."
"det er helt uforståeligt, jeg tror jeg er med barn
Vårherre sjelv har valgt meg ut, og du er ikke faa´rn"

Text Finn Eversen, Bjelleklang

Ja och vad kan jag tillägga. Tänk på Josef, nu när det snart är jul. Josef.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home