Monday, December 11, 2006

Lukten av fårfiol


Hade först tänkt att banta julbordet i år.
Listade alla huvudrollsinnehavarna. Listade birollerna. Bestämde i enighet med KM att strunta i den torkade fårfiolen.
Ok, det är nog faktiskt bara jag som äter av den.
Men i morse kände jag mig plötsligt sorgsen.
Jag kunde faktiskt känna lukten av fårfiol som torkats i ugnen i tio timmar. En lukt som för mig är mer jul än lutfisk och ett halvdussin grisfötter.
Naturligtvis fanns inte lukten någonannanstans än i mitt huvud. Men det fick mig attt ändra mig.
Det blir fårfiol i år igen. För luktens skull. Lukten av jul.
Luktsinnet tillhör det mest basala vi människor har. Vilka minnen lukter kan framkalla! Apelsiner och blyerts får mig att minnas skolan och ger mig en lätt huvudvärk. Gran doftar jul.
Blöt häst framkallar nästan berusande minnen av timmar i stallet...
Garnet här ovan är Manu. Alpacka från Yll o tyll.
Det är underbart. Jag skall försöka att inte köpa en härva. Men det är inte något nyårslöfte.
(Jag tror att den luktar gott.)

1 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Pip!
Hm, är du säker på att garnet inte heter något mer åt... maniskt... maniskt inköp, eller något. Kvalitén ser helt underbar ut ju, suck. Och alpacka, suck... Bara ÄLSKAR det, kanske dock inte i rosa, hihihi. Är inte någon rosa person direkt...
Hm, angående sidovinster... Ja, jag ÄR sen, suck. Och lär nog inte få något alls av något, och inte sänder jag till mailen heller för den delen... Tycker du har fått allt för lite kommentarer i din blogg nu på sista tiden. Nu ska det fixas till lite... basta, ordning återföres på torpet :)
Vad i hela friden är Färgkrafts pelsblend för något? Ja, det måste vara något som jag har missat helt och fullt... nästan så man kunde tro det vore ett pälsgarn, hihihi. Eller ÄR det lika härligt som det låter, enbart mjukt och härligt och ljuvligt??? Nyfiken, hihihi...
Hm, det där med julbordet... Ja, vill du ha något på det, så ÄR det bara DU som bestämmer VAD som ska vara där... Ja, är det ditt julbord, så bestämmer du, basta. Vill någon ha något annat, låt dem ta med det dit som ett litet knyt då... Slit inte ut dig på andra, gör det du själv vill och vill ha. Hur ska det annars bli en bra jul???
Må så gott... värmländskan, med även krånglande dator, urk... Men, hoppas den håller sig snäll ett tag nu... Kramis och sticka lugnt och stressa inte ihjäl dig inför julen, lova!!!
Sjöbackas blogg

6:03 AM  

Post a Comment

<< Home