Saturday, April 12, 2008

Den perfekta mössan del 3


Den har jag fortfarande inte hittat.
Men han man ett huvud som Calimero så är det inte lätt. Och strutsägg är kanske för bräckliga?

Jag fick ett väldigt kraftigt luktminne idag. Gick förbi ostdisken och plötsligt lukten... Jag säger inte doften, för detta mina vänner var en lukt.
Lukt av ost, lätt sura trasor och kanske fisk?
Nåja, lukten fick mig att minnas min barndoms Schedins.
Schedins var en pytteliten mataffär. Vivo tror jag.
Entrén var kaklad i lila kakel och det luktade precis som som ovannämnda ost och trasa. Jag tror inte att storhandlingen var uppfunnen. Tacosarna lyste med sin frånvaro. Köttfärs och falukorv. Hushållsost. Mjölk. Grädde.
Inga kilometrar med varor av nästan samma sort.
Jag säger inte att det var bättre förr.
Men det måste ha varit enklare att välja.
Finns det några sådana afärer kvar idag? Stor som en medelstor pressbyrå och med ett lika stort grönsakssortiment?

1 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Hm... vem vet om det finns det... glesbygden har nog något liknande, ja ;)
Hm... strutsägg är STENHÅRDA, lovar... de gör lampor av äggskalen, och graverar mönster i dem som glödlampor/värmeljus mm kan släppa ut ljuset genom...
Hm, hur gör de när de knäcker dem, hm... eller är det när strutsens ungar kläcks som de tar hand om skalen för att tillverka något av? hm... och strutskött är gott i maffig macka!!! ;) Samt... strutsen gömmer INTE huvudet i sanden, hehehe... det är mycket man fick lära sig på strutsfarm på Öland... ;)
Må så grankott... värmländskan Bim

1:48 AM  

Post a Comment

<< Home