Saturday, October 20, 2007

Fromhet.

"Liksom mycket annat du skrivit har din senaste roman ”Norrlands akvavit” hyllats av kritikerna. Är det inte roligt att få beröm?
– Jag har ohyggligt svårt att ta beröm. Det händer ju att folk kommer fram till mig på gatan och på tåget och säger vänligheter. Då försöker jag omedelbart börja prata om något annat, om Norrköpings chanser att hänga kvar i Allsvenskan nästa år eller kvällens matcher i Champions League. Jag tror det har att göra med min uppfostran. Man skulle inte göra sig märkvärdig, ser du. Det är fortfarande kolossalt viktigt för mig att inte på något sätt göra mig märkvärdig.
Är detta en variant av Jantelagen?
– Det har inte ett skvatt att göra med Jantelagen. Det är en del av fromhetsarvet i Västerbotten där ödmjukhet var en dygd och förhävelse en dödssynd."

Saxat ur en intervju av den västerbottniske författaren Torgny Lindgren av Christoffer Brask (Expressen Nätdelen.)

Efter förra inlägget läser jag Expressen på nätet och hittar detta citat.
Henriettas farfar var västerbottning, liksom Henrietta själv.
Vi verkar ha begått en dödssynd farfar.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home