Wednesday, February 14, 2007

Uflaks og flaks


OFLAX. Ett äpple om dagen håller doktorn borta. Om du har tur. Det finns gränser för hur friska vi kan bli genom att leva sunt. Otur är nämligen den viktigaste orsaken till all sjukdom, påpekar den norske läkaren Ståle Fredriksen.
– Vi måste sluta tänka att människor har blivit sjuka genom oansvarig livsföring och visa barmhärtighet. Vi kan själva behöva den
– Livet är inte rättvist, säger Ståle Fredriksen och slår ut med armarna.
Vi talar om friska och sjuka som om vi är fast i gamla religiösa föreställningar, menar han. Vi förtjänar varken vår hälsa eller vår sjukdom. Det är inte så att den som levt syndigt med fet mat, cigarretter och utan motion straffas, medan den som har en sund livsstil välsignas med ett långt och friskt liv.
(Hämtat ur SvD idag. Med anledningen att läkaren Ståle Fredriksen skrivit en bok i ämnet. "Uflaks".)
Jag har kämpat med min Alpine spets sjal i tre dagar nu. Jag har repat upp säkert tio gånger, garnet har blivit litet grått i kanten.
Men nu går det bra. Mönstret sitter fint i huvudet och det är en ren lycka att se det växa fram. Tänk att det tillochmed står advanced på svårighetsgraden!
Det slår mig när jag läser artikeln ovan, att vi alla har en himla flaks. Vi som läser det här.
Det faktum att du läser det här innebär att du har flaks. För tänk efter; vi kunde lika gärna vara analfabeter, födda på en soptipp med en förväntad livslängd på 6 1/2 år.
Livet är i sannhet inte rättvist.
Det är inte alla förunnat att känna lycka över 800m tunnt yllegarn.
Där har jag definitivt flaks.


0 Comments:

Post a Comment

<< Home