Saturday, August 19, 2006

Tiger

När hans läppar motvilligt frigjort sig, sade han:
-Förlåt mig. Det var inte meningen att väcka hela menageriet. Men jag är glad att den fanns där, det är jag. Och inte är det några luggslitna tigrar heller.
-Trodde du att min tiger skulle vara luggsliten?
-Jag trodde att den kanske skulle vara litet slokörad.
-Men det är den tydligen inte. Det tycks vara en alldeles ny tiger. Jag har aldrig haft någon tiger förut. Jag har bara varit djurvänlig.

Min kära gav mig en tiger
en mjuk och härlig tiger
en strimmig praktfull tiger,
allt under livets träd.

Ingen annan hade anat tigern, tänkte Harriet - utom förstås gamle morbror Paul Delagardie, vars ironiska ögon såg allt.

Ur Lord Peters smekmånad av Dorothy Sayers. Garnet Opal Sockenwolle Tiger.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home